Sidor

söndag 4 augusti 2013


Molntäcket närmar sig sakta och solens strålar tränger sig ner. Temperaturen stiger och vi får en tryckande värme på hela 30 grader.


Jag tar en sista titt på klockan innan start sirenen tjuter då jag och alla de andra 120 löparna beger sig ut i spåret. De tre främsta löparna tar snabbt ledningen och springer ifrån mig och de resterande klungorna. Jag märker att jag har mycket krafter och bestämmer mig för att avancera och ta en placering längre upp i fältet.  Jag springer om ett par löpare och lägger mig på en fjärde plats. Det är inte för ens då jag förstår hur jobbigt och krävande det kommer bli. Jag ligger nu mellan två klungor och har ingen kontakt med någon av motståndarna. 



Jag får upp tanken att höja tempot och försöka komma ifatt den ledande truppen men förstår snabbt att jag inte har tillräckligt med krafter för det. Så jag tar och försöker hitta rätt tempo och bara köra på. Det är lättare att säga än att utföra 
i 30 graders värma.. Värmen tryckte verkligen ner mig och det var säkert likadant för många andra.. Efter många kliv över högar av nedfallna löv tog krafterna slut.. Jag bet ihop och tänkte satsa sista biten men fick inte ut vad jag önska..

Solens strålar reflekterade sig på havsytan och jag kommer ner springande från sista backen, det är bara 400 meter kvar. Långt där framme ser jag målet, jag börjar höja tempot igen för ännu än gång ta helt slut på mig. jag möts av applåder när jag kommer in på slut sträckan. Jag slänger mig på gräset och pustar ut efter ett riktigt hårt lopp. Tiden slutade på 21.45 och därmed förbättra jag tiden med drygt 30 sekunder från fjolåret. Den förbättringen är jag inte super nöjd med men det kan inte alltid gå perfekt. Jag slutade på en fjärde plats och fick därför avstå prispallen.

Så vad tyckte jag egentligen om loppet?
Det är en super bra och fin bana, dock är den väldigt fysiskt krävande men det ska det vara! Löpning ska inte vara lätt, man måste kämpa för att nå något! Så enligt mig var banan toppen! Kunde inte varit bättre! En riktigt mjölksyre bana.

Loppet var bra arrangerat men där fanns en del saker man kan förbättra till nästa år. Dels var det tidtagningen, skulle varit bättre om man använt en annan utrustning, det blev lätt förvirringar bland deltagarna. Sen hade du även vattenstationen som inte erbjöd vattnet personligen till vissa utan bara stod och tittade på.




Hittade även statistik på banprofilen. Här kan man verkligen se att det var ett tuff lopp.





Resultatet finns nu publicerat här

Resultat 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar